Παρασκευή 6 Μαΐου 2016

Ολιστική όψη της εκπαίδευσης για την αειφορία

Ολιστική άποψη του περιβάλλοντος
Κάντε κλικ για το πλήρες μέγεθος  της εικόνας .
Μια ολιστική άποψη του «περιβάλλοντος» περιλαμβάνει:
  • Φυσικά συστήματα  που περιέχουν τους πόρους - αέρας, νερό, έδαφος, τρόφιμα, κλπ - που υποστηρίζουν όλη τη ζωή - ανθρώπινη και μη 
  • Κοινωνικά και πολιτιστικά συστήματα  που περιέχουν την οικογένεια, την κοινότητα και την ευρύτερη υποστήριξη για τους ανθρώπους να ζουν μαζί, με τρόπους που είναι πολιτισμικά κατάλληλοι.
  • Οικονομικά συστήματα  που περιέχουν ένα μέσο βιοπορισμού (θέσεις εργασίας και εισόδημα) για τους ανθρώπους.
  • Τα πολιτικά συστήματα  μέσω των οποίων κοινωνική δύναμη ασκείται για να δημιουργήσει τις πολιτικές  αποφάσεις σχετικά με τον τρόπο που τα κοινωνικά και τα  οικονομικά συστήματα χρησιμοποιούν τους πόρους στο φυσικό περιβάλλον.

Κάντε κλικ για το πλήρες μέγεθος  της εικόνας .
Δυστυχώς,  η «πυξίδα αειφορίας» δεν έχει πάντοτε καλά χρησιμοποιηθεί - και πολλές διαδικασίες ανάπτυξης δεν δείχνουν προς ένα βιώσιμο μέλλον.
Ένα βιώσιμο μέλλον θα απαιτήσει θεμελιώδεις αλλαγές στις αξίες των ανθρώπων και στον τρόπο που λειτουργεί η κοινωνία. Όπως αναφέρει το έγγραφο της UNESCO:
Η επίτευξη της αειφορίας θα εξαρτηθεί τελικά από τις αλλαγές στη συμπεριφορά και τον τρόπο ζωής, τις αλλαγές που θα πρέπει να υποκινούνται από μια στροφή στις αξίες και τις ρίζες της στις πολιτιστικές και ηθικές παραινέσεις πάνω στην οποία στηρίζεται η συμπεριφορά. Χωρίς αλλαγή αυτού του είδους, ακόμη και η πιο φωτισμένη νομοθεσία, η πιο καθαρή τεχνολογία, οι πιο εξελιγμένες έρευνες δεν θα πετύχουνπρος το μακροπρόθεσμο στόχο της βιωσιμότητας.
Πηγή: UNESCO (1997)  Εκπαίδευση για ένα Βιώσιμο Μέλλον: Μια Διεπιστημονικές όραμα για συντονισμένη δράση ,  σκέψη 103 .
Μερικές από τις αξίες ή αρχές που μπορούν να μας βοηθήσουν να οδηγηθούμε σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον περιλαμβάνουν:
Διατήρηση
- Η οποία είναι απαραίτητη για να διασφαλιστεί ότι τα φυσικά συστήματα μπορούν να συνεχίσουν να παρέχουν συστήματα υποστήριξης ζωής για όλα τα έμβια όντα, συμπεριλαμβανομένων των πόρων που συντηρούν το οικονομικό σύστημα.
Ειρήνη και  δικαιοσύνη
- Η οποία προκύπτει όταν οι άνθρωποι είναι σε θέση να ζήσουν συνεργατικά και αρμονικά μεταξύ τους και να έχουν τις βασικές τους ανάγκες να ικανοποιούνται με δίκαιο και ισότιμο τρόπο.
κατάλληλη ανάπτυξη
- Η οποία είναι απαραίτητη για τους ανθρώπους να είναι σε  θέση υποστήριξης σε μακροπρόθεσμο τρόπο. Ακατάλληλη ανάπτυξη αγνοεί τους δεσμούς μεταξύ της οικονομίας και των άλλων συστημάτων στο περιβάλλον.
Δημοκρατία
- Η οποία παρέχει τρόπους για τους ανθρώπους  να είναι δίκαιοι και ισότιμοι και να διαχειρίζονται με αυτές τις αρχές τα  φυσικά, κοινωνικά και οικονομικά συστήματα.
http://www.unesco.org/education/tlsf/mods/theme_a/mod04.html?panel=1#top
Τέσσερις διαστάσεις της αειφόρου ανάπτυξης
Κάντε κλικ για το πλήρες μέγεθος  της εικόνας .
Μερικές ομάδες δίνουν έμφαση μόνο τρεις αρχές - την οποία αποκαλούν «Τρεις Es της Βιώσιμης Ανάπτυξης»:  E quity,  Ε cology και  Ε conomy. Οι αρχές αυτές είναι επίσης μερικές φορές εκπροσωπούνται σε ένα « τριπλό αποτέλεσμα έκθεσης» ή λογαριασμού που θα μετρούν τη βιωσιμότητα ενός οργανισμού ή του έργου, σύμφωνα με τις αξίες της κοινωνικής βιωσιμότητας, της οικολογικής βιωσιμότητας και της οικονομικής βιωσιμότητας - ή αυτό που ορισμένοι αποκαλούν «Άνθρωποι-Planet -Profit 
Το σημαντικό σημείο εδώ, βέβαια, δεν είναι ο ακριβής αριθμός των αρχών. Αυτά θα ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό μεταξύ των διαφόρων χωρών και κοινοτήτων, λόγω των στόχων της αειφόρου ανάπτυξης η οποία δεν είναι η ίδια σε όλα τα μέρη του κόσμου και διαφορετικές κοινωνίες έχουν διαφορετικές προτεραιότητες.  Τα οράματα για  ένα βιώσιμο μέλλον θα μπορούσε να είναι παρόμοια.
Το σημαντικό σημείο είναι ότι ένα βιώσιμο μέλλον - όποια μορφή ή μορφές που παίρνει - θα αποφασιστεί από τους ανθρώπους σε σχέση με τις πολιτιστικές παραδόσεις και τις αξίες τους.
Ωστόσο, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι το πρότυπο των Ηνωμένων Εθνών για αειφόρο ανάπτυξη είναι σήμερα κυρίαρχο, παρόλο που  οι αρχές της δημοκρατίας και της ισότητας δεν είναι τόσο διαδεδομένες  όσο θα μπορούσαν να είναι. Αυτό σημαίνει ότι η δύναμη να συμβάλλουν στις αποφάσεις σχετικά με το μέλλον δεν κατανέμεται δίκαια σε όλο τον κόσμο, ή ακόμα και μέσα σε μεμονωμένες χώρες.
Η δύναμη για επιλογή, συμμετοχή και συμβολή ως ένα , γίνεται επιτακτική.Αυτός είναι ο λόγος για σημαντικές διεθνείς προσπάθειες που καταβάλλονται για τη στήριξη των μεταρρυθμίσεων σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο διακυβέρνησης. Οι προσπάθειες αυτές περιλαμβάνουν:
  • την ανάπτυξη των δημοκρατικών θεσμών σε όλο τον κόσμο
  • την  ανάπτυξη των ικανοτήτων για τις μη κυβερνητικές οργανώσεις (ΜΚΟ), επαγγελματικές ενώσεις (συμπεριλαμβανομένων και εκείνων των  εκπαιδευτικών), καθώς και άλλων που προέρχονται από ενεργές κοινωνίες πολιτών 
  • την  εξάλειψη της διαφθοράς στις κυβερνήσεις και τις επιχειρήσεις
  • την αποκέντρωση της λήψης αποφάσεων στο τοπικό επίπεδο διακυβέρνησης

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: Η ΔΥΝΑΜΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ

Η εκπαίδευση μπορεί να διαδραματίσει  σημαντικό ρόλο. Όπως η UNESCO αναφέρει:
Είναι ευρέως αποδεκτό ότι η εκπαίδευση είναι το πιο αποτελεσματικό μέσο που διαθέτει η κοινωνία για την αντιμετώπιση των προκλήσεων του μέλλοντος. Πράγματι, η εκπαίδευση θα διαμορφώσει τον κόσμο του αύριο. Η πρόοδος εξαρτάται όλο και περισσότερο από τα προϊόντα των μορφωμένων μυαλών: από την έρευνα, τις εφευρέσεις, την καινοτομία και την προσαρμογή. Φυσικά, οι μορφωμένοι, τα μυαλά δεν χρειάζονται μόνο σε εργαστήρια και ερευνητικά ιδρύματα, αλλά και σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής. Πράγματι, η πρόσβαση στην εκπαίδευση είναι η  απαραίτητη προϋπόθεση  για την αποτελεσματική συμμετοχή τους στη ζωή του σύγχρονου κόσμου σε όλα τα επίπεδα.Η Εκπαίδευση,  δεν είναι  η απάντηση σε κάθε πρόβλημα. Αλλά η εκπαίδευση, με την ευρύτερη έννοια του όρου, πρέπει να είναι ένα ζωτικό μέρος όλων των προσπαθειών να φανταστούμε και να δημιουργήσουμε νέες σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων και να προωθήσουμε  μεγαλύτερο σεβασμό για τις ανάγκες του περιβάλλοντος.
Πηγή: UNESCO (1997)  Εκπαίδευση για ένα Βιώσιμο Μέλλον: Μια Διεπιστημονικές όραμα για συντονισμένη δράση ,  σκέψη 38 .
Η εκπαίδευση μπορεί να διασφαλίσει ότι όλοι οι πολίτες, νέοι και γέροι, είναι γνώστες για τις αλλαγές που απαιτούνται, ικανοί να οραματίζονται εναλλακτικές μελλοντικής εκπλήρωσης, προσηλωμένοι με δημοκρατικούς τρόπους  για την επίτευξή τους, καθώς και να έχουν επάρκεια ικανοτήτων  και κίνητρα για να εργαστούν ενεργά για την αλλαγή. Αυτό είναι Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.